Trasa leczenia spacerowego w Miłomłynie

Trasa do terenoterapii powstała na dawnym nasypie kolejowym na Jeziorze Ilińskim (Zobacz trasę na mapie Współrzędne: 53° 46' 41.39'' N 19° 50' 25'' E; 53.778458, 19.840804). Dotrzeć można do niej kierując się ulicą Jeziorną, a następnie w prawo, w stronę parkingu (Zobacz parking na mapie Współrzędne: 53° 46' 39.62'' N 19° 50' 21.99'' E; 53.777672, 19.839442)przy jeziorze i mostu. Na trasie ustawiono oświetlenie solarne, ławki oraz małe pomosty. Tworzy ona wąski przesmyk pomiędzy częściami jeziora zwanymi Ilińsk i Jelonek. Wędrówkę można kontynuować, kierując się w prawo po zejściu z nasypu wzdłuż brzegów jeziora.

Grobla została usypana na potrzeby nieistniejącej już linii kolejowej Elbląg – Ostróda i przecina jezioro w poprzek. Linię kolejową oddano do użytku w 1893 roku. Połączenie z Morągiem miasto uzyskało w 1909 roku. Linię do Elbląga zlikwidowali Sowieci tuż po II wojnie światowej. Kolej łącząca Miłomłyn z Morągiem i Ostródą przestała działać w połowie lat 90. XX w.

Urządzenie trasy leczenia spacerowego stanowiło budowę infrastruktury uzdrowiskowej w ramach projektu wspartego ze środków Unii Europejskiej.

Zdjęcie lotnicze z widokiem na jezioro Ilińskie z widoczną groblą dawnej linii kolejowej. Na dalszym planie widok na Miłomłyn.
Jezioro Ilińskie i Miłomłyn
Zdjęcie lotnicze z widokiem na groblę dawnej linii kolejowej. W perspektywie zalesiony, przeciwny brzeg jeziora Ilińskiego.
Dawna linia kolejowa
Parking na początku trasy spacerowej. Nawierzchnia żwirowa. Oświetlenie solarne.
Parking na początku trasy spacerowej
Most dawnej linii kolejowej. Widok ukosem z boku. Widoczne kamienne przyczółki i stalowe przęsło z barierką.
Most dawnej linii kolejowej
Trasa spacerowa na grobli po dawnym torowisku. Ścieżka biegnie środkiem grobli. Po obu stronach naprzemiennie usytuowane oświetlenie solarne.
Trasa spacerowa na grobli
Mały pomost nad jeziorem przy grobli. Zejście ułatwiają stopnie wysypane żwirem i wzmocnione deskami.
Pomost przy trasie spacerowej